Scalenie wielu plików JPK jest procesem wieloetapowym. Wpierw należy sprawdzić, czy plik źródłowe, które mogą pochodzić z różnych programów księgowych, mają prawidłowa budowę. Potem pliki te są scalane, a plik wynikowy powtórnie weryfikowany. Pozostaje jeszcze podpis, wysyłka i odbiór Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
Są sytuacje, gdy księgowanie kosztów i sprzedaży nie odbywa się w jednym systemie i w jednym miejscu. Różne programy, różni producenci, różne miejsca rejestracji danych. Zakładając jednak, że każdy z tych programów potrafi wyeksportować prawidłowy plik JPK (Jednolity Plik Kontrolny) w zakresie VAT, pozostaje problem:
Program JPK Link® służy do kontroli i łączenia plików JPK pochodzących z różnych miejsc i dowolnych systemów księgowych lub sprzedażowych oraz przesyłania go w formie elektronicznej organom podatkowym. Obsługiwany jest typ pliku: JPK_VAT. Jego comiesięczna wysyłka jest obowiązkiem większości, a wkrótce wszystkich podatników.
Cały proces tworzenia jednego pliku JPK i jego wysyłki odbywa się w kilku prostych krokach:
Powyższe czynności można wykonywać dla dowolnej liczby: firm / podmiotów / podatników. Także usługowo.
To niezwykle proste, a zajmuje tylko chwilę.
W programie JPK Link® pliki JPK_VAT są scalane w module Scal JPK. Użytkownik wskazuje, gdzie znajdują się te pliki (na dysku, na pendrajwie, w zasobach sieciowych itd.), a następnie przeciąga je na pulpit programu lub korzysta z funkcji Dodaj.
Dołączenie plików do programu nie powoduje żadnej ingerencji w te pliki. Pozostają one w swojej lokalizacji i nie są zmieniane. Program JPK Link® odnotowuje jedynie ich położenie.
Dla każdego pliku wyświetlane są poglądowo podstawowe informacje: nazwa, NIP, zakres dat, itp.
W programie JPK Link® możesz bez problemu zweryfikować, czy pliki otrzymane z różnych systemów, pochodzące od różnych producentów i utworzone w różnych lokalizacjach są poprawne. W przypadku wykazania błędu, należy zwrócić się do producenta systemu komputerowego z którego pochodzi wadliwy plik, o dokonanie poprawek.
Przykład. Niezgodność schematu danych. Jest (1) powinno być (2):
Może się zdarzyć, że każdy z plików jest poprawny, natomiast w ramach całej Grupy wykazują niezgodność uniemożliwiająca scalenie.
Przykład. Niezgodności celów wysyłki pliku JPK_VAT (w jednym pliku zaznaczone jest złożenie pliku, w drugim korekta złożenia pliku):
Przykład. Niezgodność symboli urzędów skarbowych:
Użytkownik może obserwować i kontrolować zawartość plików i przebieg scalania. Są dostępne 3 widoki.
Widok – Zawartość pliku
Pokazuje zawartość pliku w postaci listy danych:
Widoczny jest czytelny nagłówek, lista dokumentów, a na końcu informacja o liczbie wierszy dotyczących sprzedaży oraz kwota podatku należnego i/lub liczba wierszy dotyczących zakupów oraz kwota podatku naliczonego:
Widok – Pokaż jako XML
Pokazuje zawartość pliku w schemacie danych XML:
Tu także nagłówek, lista dokumentów oraz informacje podsumowujące. Powinny być zgodne z deklaracją VAT za dany okres.
Widok – Pokaż jako VAT-7
Wynikające z pliku kwoty zbiorcze w układzie VAT-7:
Ponieważ deklaracja VAT oraz plik JPK_VAT powinny wzajemnie sobie odpowiadać, możemy w tym widoku sprawdzić zbiorcze kwoty wynikające z pliku JPK z wcześniej sporządzoną deklaracją VAT-7.
Z punktu widzenia użytkownika jest to proste. Jeśli weryfikacja poszczególnych plików i całej Grupy przebiegła pomyślnie, wówczas można przystąpić do scalania Grupy używając funkcji Scal.
Po chwili pojawi się wówczas komunikat poświadczający o prawidłowo przygotowanym złączonym pliku. I już można przystąpić do jego wysyłki.
Uwaga.Jeśli nawet wcześniej nie wykonano czynności kontrolnych to funkcja scalania i tak przeprowadza weryfikacją plików i Grupy.
Można wysłać pojedynczy plik dotyczące jednej firmy, bądź od razu kilka na raz.
Obecnie podpisanie pliku dopuszcza się wyłącznie za pomocą podpisu kwalifikacyjnego. Pojawi się okno certyfikatu, gdzie postępujemy jak w przypadku standardowej wysyłki e-deklaracji. Wyświetlony zostanie numer referencyjny wysyłki.
Po wysłaniu plików, aby mieć pewność, że plik dotarł do odbiorcy, nie można zapomnieć o pobraniu UPO – Urzędowego Poświadczenia Odbioru za pomocą funkcji Pobierz UPO. Należy to wykonać dla każdego przesłanego pliku osobno (!).
Jeżeli dane nie zwierały błędów i wysyłka przebiegła prawidłowo pojawi się okno UPO:
UwagaCzas oczekiwania na UPO może trwać od kilku do nawet do kilkunastu godzin. Jego pobranie możliwe jest tylko dla dokumentu, który otrzymał status „200".
Co oznacza dany kod, a jest ich ponad 20, możesz sprawdzić w naszej Bazie Wiedzy o JPK, w rozdziale:
UPO – urzędowe poświadczenie odbioru
(http://www.jpk-link.pl/upo-jpk).
Program JPK Link® to wyspecjalizowane, funkcjonalne narzędzie. Charakteryzuje się uniwersalnością oraz wysoką użytecznością.
Zapraszamy do grona użytkowników programu JPK Link®.